لوله آزمایشگاهی چیست ؟ معرفی انواع لوله آزمایشگاهی همراه با کاربرد آنها

لوله آزمایشگاهی چیست؟

لوله آزمایشگاهی به انگلیسی با نام “test tube” شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین شیشه آلات آزمایشگاهی در تمام آزمایشگاهاست و با توجه به انواع استفاده های آن با نام هایی چون “لوله نمونه” (culture tube) و “لوله کشت” (sample tube) نیز شناخته می شود. لوله آزمایش یکی از وسایل متداولی است که در هر آزمایشگاهی کاربرد دارد که انواع کاربردهای آن را در ادامه برای شما بیان می کنیم.

کاربرد لوله آزمایشگاهی چیست ؟

 

کاربرد لوله آزمایشگاهیلوله آزمایشگاهی معمولا برای نگهداشتن، گرم کردن و ترکیب کردن مواد شیمیایی جامد یا مایع در حجم ها و مقادیر کم استفاده می شود. لوله آزمایش معمولا به شکل یک استوانه است باریک و بلند تولید می شود که سر آن تخت و باز است و انتهای آن بسته و به شکل محدب (برآمده) است.

کاربرد لوله آزمایش در زیست شناسی: نگهداری و کشت موجودات (اورگان های) زنده مانند باکتری ها، کپک ها و… .

کاربرد لوله آزمایش در پزشکی: معمولا نگهداری نمونه های خون از آنها استفاده می شود که خود این لوله های آزمایش به 3 نوع ساده، خلاء و بدون خلاء تقسیم بندی می شوند.

لوله آزمایش ساده: معمولا برای اسپکتومتری استفاده می شوند و فاقد هرگونه ژل، سرم، ماده ضد انعقاد و… است.
لوله آزمایش خلاء: از این نوع از لوله ها برای خونگیری استفاده می شود زیرا مزیت های بیشتری برای این نوع کاربری دارند.

لوله آزمایش بدون خلاء: لوله خلاء دارای ژل (SST)، ماده ضد انعقاد (EDTA) و سرم (فعال کننده لخته) است.

 

 

رک لوله آزمایشگاهی چیست ؟

رک لوله آزمایشگاهیمعمولا برای نگهداشتن، سازماندهی و مرتب کردن لوله های آزمایش از پایه هایی شبکه ای استفاده می کنند که به آنها رک یا جای لوله آزمایش می گویند. انواع رک لوله آزمایش در تعداد جالوله مختلف و برای لوله هایی با ابعاد مختلف تولید می شوند.

 

شیکر لوله آزمایشگاهی چیست ؟

 

شیکر لوله آزمایشگاهیشیکر لوله آزمایشگاهی (تکان دهنده لوله آزمایش) یک وسیله پرکاربرد و مکمل برای لوله های آزمایش است که برای مخلوط کردن، ترکیب کردن مواد یا جلوگیری از انعقاد خون در لوله آزمایش از آن استفاده می شود. شیکر آزمایشگاهی یا نام “ورتکس آزمایشگاهی” نیز شناخته می شود و دارای حرکت چرخشی و اوربیتالی روی محور خود است.

 

قیمت شیکر لوله آزمایشگاهی

قیمت شیکر آزمایشگاهی وابسته به قابلیت ها و نوع کاربرد آنها دارد اما به صورت کلی قیمت شیکر لوله ایرانی از ساده ترین و کوچکترین مدل ها از حدود 2 میلیون تومان شروع می شود و تا حدود 25 میلیون تومان قیمت می خورد. این مبالغ برای دستگاه های تولید کشورهای دیگر به مراتب بیشتر می شود و تا 50 الی 60 میلیون نیز قیمت دارند.

 

ابعاد لوله آزمایشگاهی

 

ابعاد لوله آزمایشگاهیلوله های آزمایش در ابعاد متداولی همچون 12*75 _ 12*100 _ 16*100 _ 16*160 _ 18*180 _ 20*200 _ 16*100 و… تولید می شوند.

انواع لوله آزمایشگاهی

لوله آزمایشگاهی در انواع مختلفی تولید می شود که از نظر شکل، ابعاد، کاربرد و جنس با یکدیگر متفاوت اند. در ادامه به معرفی انواع لوله آزمایش می پردازیم.

 

لوله آزمایشگاهی مدرج

لوله آزمایشگاهی مدرج به شکل استوانه ای شیشه ای ساخته می شود که بسیار شبیه لوله آزمایش معمولی است. اما تفاوت آن با لوله آزمایش معمولی داشتن یک پایه تخت است که کمک می کند تا مقادیر داخل لوله را به شکل دقیق تری اندازه گرفت. این نوع لوله از جنس پلاستیک نیز ساخته می شود.

 

لوله آزمایشگاهی درب دار

تفاوت لوله آزمایشگاهی درب دار با انواع ساده در این است که یک درب برای آن در نظر گرفته شده تا مانع انحلال گاز و هرگونه آلودگی در محلول شود، قابل حمل باشد و همچنین مقاومت شیمیایی و حرارتی بیشتری داشته باشد.
جنس درب این لوله ها معمولا از موادی مثل چوب پنبه، پلاستیک، پلی اتیلن و PBT است که در میان این مواد، پلی پروپیلن دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی بسیار بالایی است.

 

لوله آزمایشگاهی بلند

این نوع از لوله های آزمایش با داشتن طول بیشتر نسبت به سایر لوله ها، برای استفاده در شیکر و تکان های شدیدتر مناسب اند.

 

لوله آزمایشگاهی پلاستیکی

  • لوله های نئوپرن

لوله های آزمایش نئوپرن در طیف وسیعی از دماها ساخته می شود و در برابر نور UV مقاومت می کنند.

  • لوله های EPDM

این لوله ها مقاومت خوبی در برابر نور خورشید، فشار هوا و گاز اوزن دارند.

  • لوله های نیتریل

این لوله ها برای کاربرد دمایی در محدوده دمایی 34- تا 135 درجه سانتی گراد (30- تا 275 درجه فارنهایت) است.

  • لوله فلورالاستومر

این لوله ها مقاومت خوبی در برابر حرارت، روغن و مواد شیمیایی دارد. با این وجود عملکرد ضعیفی در برابر دمای پایین دارد.

  • لوله های پلی پروپیلن و پلی استایرن

لوله هایی که از جنس PE یا PP ساخته می شود از کیفیت بالایی برخوردار بوده است و برای اغلب کاربردهای آزمایشگاهی مناسب هستند. لوله هایی از این جنس دارای ظاهری شفاف می باشند که این امر باعث می شود که نمونه ی موجود در آنها به خوبی دیده شوند.

لوله های آزمایش پلاستیکی می تواند از جنس پلی تترافلوئوراتیلن (PTFE)، پلی اورتان (PU) و پلی وینیل کلراید (PVC) نیز ساخته می شوند.

 

لوله آزمایشگاهی پلاستیکیلوله آزمایش پلاستیکی به واسطه داشتن جنس خود، کاملا انعطاف پذیر و نشکن است. معمولا این لوله های دارای درب های پیچی محکمی هستند که کمک می کند تا کاملا قابل حمل و نفوذ ناپذیر باشند.

 

لوله آزمایشگاهی شیشه ای

لوله آزمایش شیشه ای از نوعی شیشه با نام پیرکس (بوروسیلیکات)(Borosilicate glass) ساخته می شود که درواقع در آن ترکیبات آن مقدار اکسید بور بیشتر از 4 درصد وزنی کل مواد است و باعث می شود تا مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد.

لوله های آزمایش شیشه ای دارای دیواره ضخیم و مقاوم در برابر حرارت و یا مواد شیمیایی هستند که امکان مشاهده راحت نمونه را فراهم می کنند. موادی که درساخت لوله شیشه ای استفاده می شود به شرح زیر است

  • سیلیس ذوب شده

برای کاربردهایی که نیاز به پایداری حرارتی بالا و طولانی مدت دارند مناسب است.

  • شیشه بروسیلیکات

می تواند در برابر شوک حرارتی و شیمیایی مقاومت کند که آن را به یک لوله آزمایش رایج برای کاربردهای آزمایشگاه های شیمی تبدیل می کند.

  • شیشه کوارتز

این شیشه علاوه بر مقاومت بالا در برابر شوک حرارتی، امکان انتقال بالای اشعه مادون قرمز را نیز فراهم می کند.

  • کیماکس(Kimax)

این شیشه از جنس بوروسیلیکات می باشد که در برابر شکستگی و شوک شیمیایی مقاومت بالایی دارند و لوله هایی که از این جنس ساخته میشود اغلب به صورت یکبار مصرف تولید می شوند.

  • پیرکس(Pyrex)

یکی دیگر از انواع شیشه های بوروسیلیکاتی می باشد که همانند کیماکس دارای استحکام مکانیکی و مقاومت حرارتی بالا نسبت به سایر شیشه های تجاری می باشد.

  • Zerdour

یک شیشه سرامیک لیتیوم آلومینیوسیلیکات با ضریب انبساط بسیار پایین می باشد.

لوله های آزمایشگاهی شیشه ای ممکن است از جنس دیگه ای ساخته شود، شیشه های آزمایشگاهی معایبی هم دارند و این ست که مثلا سهوا ممکن است از دست بیفتد و خطراتی را به دلیل نشت ماده شیمیایی درون آن به همراه داشته باشد. به همین دلیل شیشه های پلاستیکی چون از قیمت پایین تری هم برخوردار است و وزن کمتری دارند در آزمایشگاهها استفاده رایج تری دارند.

 

لوله آزمایشگاهی جوش

لوله جوش آزمایشگاهی یک لوله مشابه لوله ساده است که از آن برای حرارت دادن مواد بر روی چراغ بونزن استفاده می شود. تفاوت های این ابزار با لوله معمولی در ابعاد (50 درصد ابعاد بزرگتر) و جنس آن است.

لوله آزمایشگاهی مخروطی

لوله آزمایش مخروطی در قسمت انتهای خود دارای یک شکل مخروطی است که از آن برای نگهداری نمونه و استفاده در دستگاه های سانتریفیوژ استفاده می شود. این مدل از لوله ها از جنس شیشه و پلاستیک ساخته می شوند که بیشتر نمونه های آن از پلاستیک تولید می شوند تا در مقابل اسیدها و مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاه مقاوم باشند.

 

انواع لوله ازمایش بسته به شکل و ابعاد

پس از بررسی در مورد جنس لوله ازمایشگاهی به بررسی لوله از نظر شکل و ابعاد ظاهری می پردازیم

  1. لوله آزمایش ساده
  2. لوله سانترفیوژلوله سانتریفیوژ نمونه ای از لوله ازمایش می باشد که جهت ذخیره نمودن نمونه های مایع با حجم های ابلای 50 میلی لیتر کاربرد دارد.

 

  1. لوله CBCاین لوله ها یکبار مصرف هستند و فاقد هرگونه ماده ضد انعقاد است و در دو جنس پلی پروپیلن و پلی استایرن وجود دارد.

  2. لوله آزمایش گاما کانتر
    لوله های آزمایش گاما کانتر کاربردهای مختلفی در زمینه انجام تست های ایمونراسی دارد و همینطور در زمینه های مختلف از جمله نگهداری نمونه و رقیق سازی استفاده نمود.
  3. لوله آزمایش مخصوص جوشاندن مواد (Boiling Tube)
    لوله های آزمایش Boiling لوله های ضخیمی هستند که برای جوشاندن مواد شیمیایی استفاده میشود. این لوله ها از لوله های آزمایش معمول 50 درصد بزرگتر بوده است.
  4. لوله های ان.ام.ار (NMR)
    لوله های ان ام ار حاوی طیف سنجی NMR می باشد که تصویر برداری بر روی مولکول را در حالت جامد ممکن می سازد.
  5. لوله تیل (Thiele Tube)
    لوله تیل در واقع همان لوله آزمایش می باشد که همراه یک دسته می باشد که آنرا به شکل مثلث در آورده و ویژگی خاص این لوله ایجاد یک حمام روغن یا آب با دمای تقریبا ثابت است.
  6. لوله تیستل(Thistle Tube)
    لوله تیستیل یکی دیگر از لوله های مورد نیاز در آزمایشگاه می باشد که شامل یک لوله باریک با یک قست قیف مانند بوده و قابلیت قرار گیری در هر ظرفی را دارد. لوله تستیل معمولا برای افزودن یک مایع به سیستم یا دستگاه می‌شود و معمولا در آزمایش های مربوط به غشای نیمه تراوا (semi-permeable memberanes) مانند اسمز کاربرد دارد. لوله تستیل معمولا برای رقیق کردن و مخلوط کردن مواد شیمیایی و تولید دارو استفاده می‌شود و امکان اندازه گیری ثابت و دقیق یک ماده در ماده دیگر را فراهم می کند تا از غلظت دارو اطمینان حاصل گردد.
  1. لوله مویین (capillary Tube)
    لوله های مویین یا لوله های مویرگی، لوله آزمایش های بسیار نازکی هستند که از مواد سفت و سختی مانند پلاستیک یا شیشه ساخته می‌شود. در این لوله ها نمونه به صورت یک کشش سطحی درون لوله جریان می‌یابد.
  2. لوله کرایو
    لوله های کرایو یا کرایوویال ها لوله هایی هستند که جهت نگهداری طولانی مدت نمونه، بافت ها یا سلولها در دماهای بسیار پایین (به طور مثال 196- درجه سانتی گراد) مورد استفاده قرار می‌گیرند. کرایوویال ها از حجم 1 تا 5 میلی لیتر موجود هستند و بنابراین باید حین انتخاب آنها باید به متناسب بودن لوله با کاربرد آزمایش توجه داشت.
  3. میکروتیوپ ها
    لوله میکروسانترفیوژ یا میکروتیوپ ها یکی دیگر از انواع پرکاربرد در آزمایشگاه می‌باشد که برای اهداف مختلفی به کار می‌روند. یکی از کاربردهای اساسی این لوله ها نگهداری خون و سرم است. میکروتیوپ ها در رنگ ها و حجم های مختلفی ساخته می‌شوند. یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید لوله میکروتیوپ به آن توجه داشت توجه به RCF آن می‌باشد. بنابراین پیش از خرید باید به RCF آن توجه کرد.

 

قیمت لوله آزمایشگاهی

قیمت لوله آزمایشگاهی پلاستیکی و شیشه ای در بسته بندی های تکی یا چند عددی از کمتر از 5 هزارتومان شروع می شود و تا چند صد هزار تومان وابسته به کیفیت، نوع، ابعاد و تعداد آن قیمت دارد.

خرید لوله آزمایشگاهی – فروش عمده لوله آزمایشگاهی

یکی از محصولات فروشگاه زرین پیرکس، لوله آزمایش است که انواع این محصول را تولید می کند و دز زمینه فروش لوله آزمایشگاهی کاملا فعال است. در صورتی که قصد خرید لوله آزمایشگاهی را دارید می توانید از طریق کلیک بر روی تصویر زیر محصولات ما را ببینید و به صورت انلاین خرید خود را تکمیل نمایید.

خرید لوله ازمایش

مجله خبری آزما تجهیز

→ خواندن مطلب قبلی

بشر آزمایشگاهی چیست؟

خواندن مطلب بعدی ←

آسانسور شیشه ای